Dział 1.
Wartości i postawy
Materiały w tym dziale koncentrują się na kształtowaniu świadomości wartości zdrowia jako fundamentalnego elementu życia. Zawierają scenariusze lekcji, które pomagają uczniom zdefiniować, co dla nich oznacza zdrowie, oraz jak budować pozytywne postawy i odpowiedzialność wobec własnego ciała i umysłu. Uczniowie, dzięki gotowym ćwiczeniom i tematom do dyskusji uczą się empatii i szacunku dla innych.
Przykładowe materiały:
- Emocjonalny ja, emocjonalni inni – trening umiejętności społecznych w pracy z klasą.
- Zestaw ćwiczeń relaksacyjno-odstresowujących do wykorzystania podczas zajęć rozwijających umiejętności emocjonalno-społeczne.
- Gotowe do pobrania Karty emocji z zabawami, które pozwalają nazywać swoje stany emocjonalne
Dział 2.
Zdrowie fizyczne
Materiały obejmują zagadnienia związane z funkcjonowaniem organizmu, dostarczają wiedzę na temat higieny osobistej, profilaktyki chorób oraz dbania o sen. Znajdują się w nich plansze, prezentacje multimedialne i karty pracy, które w przystępny sposób wyjaśniają, jak działa ciało człowieka i jak o nie dbać.
Przykładowe materiały:
- Gotowe do pobrania karty do jogi i propozycje zabaw relaksacyjnych.
- Ulotki na temat prawidłowej higieny, znaczenia snu oraz profilaktyki chorób cywilizacyjnych.
- Scenariusze zajęć o podstawowych badaniach profilaktycznych.
Dział 3.
Aktywność fizyczna
Dział zawiera materiały promujące ruch jako kluczowy element zdrowia. Nauczyciel ma do dyspozycji scenariusze zajęć, które motywują uczniów do regularnej aktywności oraz gotowe krótkie ćwiczenia, gry i zabawy, które można przeprowadzić na lekcji. Materiały wskazują nie tylko korzyści fizyczne, ale też psychiczne płynące z ruchu oraz pomagają dbać o higienę snu.
Przykładowe materiały:
- Karty ćwiczeń, które pomogą uczniom w koncentracji na lekcjach wraz z rysunkami ilustrującymi sposób ich wykonania.
- Scenariusze oraz osnowy zajęć aktywizujące uczniów i wykorzystujące niekonwencjonalne przybory takie jak: gazety, kredki, szyszki itp.
- Plakaty do wywieszenia: Pierwsza pomoc, Mycie rąk, Bezpieczne wakacje
Dział 4.
Odżywianie
Gotowe materiały dotyczące piramidy zdrowego żywienia, wartości odżywczej poszczególnych produktów oraz zapobieganiu otyłości i zaburzeniom odżywiania. Materiały uczą, jak komponować zbilansowane posiłki.
Przykładowe materiały:
- Żywienie aktywnych nastolatków. Strategie planowania posiłków
- Plakaty do wywieszenia: Witaminy, Piramida zdrowego żywienia, Fast food vs. Slow food, Nadwaga i otyłość
- Nawykownik dla dzieci – gotowy do pobrania dziennik ułatwiający budowę zdrowych nawyków i rytuałów zdrowia
Dział 5.
Zdrowie psychiczne
Materiały dostarczają narzędzia do pracy z emocjami, stresem i samooceną. Scenariusze zajęć są zaprojektowane tak, aby pomóc uczniom w rozpoznawaniu swoich uczuć i budowaniu odporności psychicznej. Ta część zawiera ćwiczenia relaksacyjne i pomysły na warsztaty, które pomagają w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami.
Przykładowe materiały:
- Szkolenie Pierwsza pomoc psychologiczna w przypadku kryzysów u nastolatków z udziałem dr Marleny Stradomskiej, eksperta Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
- Autoagresja u dzieci. Materiały dla rodziców
- Strategia radzenia sobie ze stresem u dzieci i młodzieży. Ćwiczenia relaksacyjne i propozycje działań prozdrowotnych w szkole.
Dział 6.
Zdrowie społeczne
Gotowe materiały dotyczą budowania zdrowych relacji międzyludzkich i komunikacji. Teczka zawiera ćwiczenia na temat asertywności, rozwiązywania konfliktów i empatii. Nauczyciel ma do dyspozycji scenariusze, które pomagają w tworzeniu atmosfery wzajemnego szacunku i zrozumienia.
Przykładowe materiały:
- Szkolenie: Konflikty w klasie - jak rozwiązywać? prowadzone przez Kamilę Olgę Stępień-Rejszel, psychologa, pedagoga i wykładowcę akademickiego, terapeutkę TSR, edukatorkę pozytywnej dyscypliny.
- Praca z uczniami z niedostosowaniem społecznym i zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi. Scenariusze zajęć dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
- Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych: Dlaczego bywamy na nie? Mój kawałek podłogi, Chcę być sobą, Kiedy bywa mi smutno
Dział 7.
Dojrzewanie
Materiały w delikatny i profesjonalny sposób omawiają zmiany fizyczne i emocjonalne w okresie dojrzewania. Materiały są dostosowane do różnych grup wiekowych, co pozwala na prowadzenie rozmów w sposób bezpieczny i komfortowy dla uczniów.
Przykładowe materiały:
- Folder zdrowia – poradnik dla nauczycieli i rodzicieli: Kim jestem i kim chce być? O etapach okresu dojrzewania i rozwoju tożsamości.
- Karty pracy do rozpoznawania oraz wspólnej refleksji nad samooceną nastolatka
- Ulotka dla ucznia. Porozmawiajmy o tym co czujesz. Tu znajdziesz pomoc.
Dział 8.
Zdrowie seksualne
Materiały przedstawiają wiedzę na temat stawiania granic, umiejętności mówienia „nie”, chorób przenoszonych drogą płciową i zgody w relacjach. Materiały są przygotowane z poszanowaniem wrażliwości tematu i mają na celu edukację, a nie moralizowanie.
Przykładowe materiały:
- Karty pracy: Zaburzenia emocjonalne u dziewcząt i chłopców wywołane okresem dojrzewania
- Warsztat doskonalący Rozwój seksualny dzieci i młodzieży - w jaki sposób nowe technologie wpływają na seksualność młodzieży.
- Ulotka dla rodziców. Kiedy i dlaczego nastolatki podejmują ryzykowne zachowania?
Dział 9.
Zdrowie środowiskowe
Materiały pomogą nauczycielom w przedstawieniu uczniom jak ich codzienne wybory wpływają na środowisko i zdrowie. Materiały promują postawy proekologiczne, takie jak segregacja śmieci, oszczędzanie wody czy wybieranie ekologicznych produktów.
Przykładowe materiały:
- Zmniejszenie zanieczyszczenia w lesie. Xiuhtezcatl Martinez. Zieleń to przyszłość. Scenariusz zajęć dla klasy VIII
- Plakaty do wywieszenia: System segregacji odpadów, Jak długo rozkładają się śmieci
- Ćwiczenie: eksperyment, który unaoczni groźne dla Ziemi i ludzi oblicze efektu cieplarnianego.
Dział 10.
Internet i profilaktyka uzależnień
Materiały zawierają scenariusze lekcji na temat cyberprzemocy, uzależnienia od gier i mediów społecznościowych oraz konsekwencji zażywania substancji psychoaktywnych. Dostarczają narzędzi do pracy nad budowaniem świadomego i bezpiecznego korzystania z technologii.
Przykładowe materiały:
- Folder zdrowia: Jak rozmawiać z nastolatkami o nadużywaniu nowych technologii?
- Scenariusze zajęć: Eksperymentowanie z narkotykami. Jak reagować?
- Szkolenie: Razem w cyberprzestrzeni. Jak nauczyć dziecko bezpiecznego korzystania z nowych technologii?